Kontakt

vildebratlandhansen@gmail.com

Business / Samarbeid

email@gmail.com

  • Instagram
  • Vilde B.
    Hansen

    Hvorfor lærte vi ikke om dette på skolen?

    07.05.2017 - 17:51

    Det er april og jeg stirrer på selvangivelsen min.

    Skjønner ikke en dritt. Leser. Skjønner ikke en dritt. 


    Jeg tror det står at jeg har fått igjen på skatten, men kjenner at jeg på ingen måte har en umiddelbar forståelse av hva alle tallene betyr. 

     

    Som 22 - åring er det i det hele tatt ganske mange voksenting jeg ikke kan. Jeg er blank på jungelen av begreper i økonomiens verden til tross for at jeg lever i en tid hvor kredittkort - tilbudene kastes etter meg. Jeg blir kvalm av å tenke på hvor mye jeg må sette meg inn i den dagen vi skal kjøpe oss leilighet. Jeg har aldri lært hvordan jeg burde investere mine egne penger. Jeg vet ikke forskjellen mellom enkeltmannsforetak og et aksjeselskap. 

    Der jeg sitter med selvangivelsen faller jeg tilbake til et spørsmål: Hvorfor lærte vi ikke om dette på på skolen? 

    Jeg mener: vi leser norske tekster fra middelalderen og skriver diktanalyser i endte potens, men går ut fra videregående uten å ha hørt en setning om hvordan man skriver en CV eller en jobbsøknad? 

    Og hva med psykisk helse? I seksualundervisningen på ungdomsskolen påpekte lærerne at tiden som ungdom kom til å bli vanskelig - ingenting om hvorfor eller hvordan. Vi burde lært om årsaken til at enkelte velger å kutte seg, om hva det vil si å ha en personlighetsforstyrrelse, om at du på ingen måte er et menneskelig avvik dersom du har fått en diagnose. 

    Dersom man ser på formålsparagrafen som alle lærere i skolen skal jobbe ut fra skulle man tro at alle disse tingene skulle inngå i pensum. Der heter det nemlig at: 

    Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring.

     Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong.

    For å kunne mestre livene sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. 

    Jeg mener ikke at unge er fratatt alt av ansvar når det kommer til å sette seg inn i disse tingene på egenhånd. På den annen side er det utvilsomt slik at mange ressurser ville vært spart dersom slik "livskunnskap" var pensum på skolen. 

    Kanskje ville det kunne forhindret dårlig betalingsevne hos unge. En fersk undersøkelse fra kredittselskapet Lindorff viser for eksempel at én av fire unge shopper når de ikke har råd og at mange unge kjøper ting de ikke har råd til. Mange gjør heller ikke opp for seg. 

    Tidligere ble det som nå heter mat og helse kalt "heimkunnskap." Etter min mening favner kunnskap i heimen bredere enn å kunne koke boil - in - bag ris og lage fiskegrateng. 

    Til neste år har jeg lovet meg selv at jeg skal forstå selvangivelsen min på egenhånd. 

    (Ser for øvrig at jeg har sølt på skjorta mi. Den delen av livet mitt har jeg heller ikke klart å bli voksen på.) 

    - Vilde 

     

    2 kommentarer

    Merete

    07.05.2017 kl. 18:46
    Du er ikke alene med å ikke skjønne disse "greiene" her.. jeg er 21 år og har ikke peiling selv. Haha, søler mye jeg også xD Ha en fin dag! :)

    dreamofstyle

    07.05.2017 kl. 19:34
    Jeg veit! Det er så sykt mange ting jeg har lurt på i ettertid hvorfor vi ikke lærte. Er jo så mye om "livet" vi burde lært på skolen! ; )

    Skriv en ny kommentar

    hits